اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت

ساخت وبلاگ

هدف: هدف از تدوین این مجموعه ارائه ضوابط جهت اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت ، مقررات قوانین مربوط به صدور پروانه های بهداشتی (‌تاسیس، مسئول فنی ،بهره برداری، ساخت) و مجوزهای گشایش و ترخیص کالاهای وارداتی بمنظور اطلاع رسانی متقاضیان و آشنایی بیشتر آنان در تهیه مدارک لازم و تسریع بیشتر در انجام این امور و همچنین ایجاد وحدت رویه اجرایی در تمام دانشگاههای علوم پزشکی سراسرکشور، می باشد. امید است برای همکاران محترم و تمام مراجعین و متقاضیان مفید واقع شود.

تعاریف: مجوز بهداشتی به پروانه تاسیس، مسئول فنی ،بهره برداری و ساخت، همچنین مجوز ورود، ترخیص و صادرات محصولات مشمول قانون مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی بهداشتی، اطلاق می شود.

 

پروانه تاسیس:‌

به مجوزی اطلاق می شود که پس از صدور پروانه بهره برداری صنعتی یا کارت شناسائی یا پروانه گواهی فعالیت صنعتی جهت اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت  از وزارت صنایع یا جهاد و براساس اصول و ضوابط مربوطه، که قبلا هماهنگ شده است، توسط معاونت غذا ودارودانشگاه، صادر می شود.

پروانه مسئول فنی:

 مسئول فنی به فردی اطلاق می شود که دارای شرایط لازم جهت کنترل و نظارت بر تولید، در کارگاهها و کارخانجات، با مدارک تحصیلی حداقل، کارشناسی باشد. موسسات مشمول قانون در زمان اخذ پروانه ساخت، بایستی دارای مسئول فنی تائید شده از طرف معاونت غذا و دارو دانشگاه بوده، و پروانه مسئولیت فنی را اخذ کرده باشند.

 

پروانه بهره برداری: برای واحد تولیدی، درصورت داشتن شرایط و ضوابط، از نظر تجهیزات و امکانات و پس از صدور پروانه تاسیس ومسئول فنی، صادر می شود.

 

پروانه ساخت:

 پروانه ساخت به مجوزی اطلاق می شود که فرمول ساخت تایید شده از طرف اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی در آن درج شده و زمانی صادر می شود که پروانه های تاسیس، مسئول فنی و بهره برداری صادر شده باشد.

 

مجوز ورود کالا:

مجوز است که بر طبق مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی و در صورت تکمیل مدارک مربوطه، توسط اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی و یا ادارات تابعه، برحسب مورد، پس از طی مراحل قانونی و بررسی های لازم، صادر می شود و در واقع موافقت اولیه برای ورود کالای مورد نظر، به کشورمی باشد.

 

مجوز ترخیص کالا:

مجوزی است که پس از ورود کالا به گمرکات کشور و پس از تائید قابلیت مصرف و طی مراحل قانونی، برابر مقررات مربوطه، صادر می شود. در ادامه بیشتر درباره اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت صحبت خواهیم کرد.

اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت...
ما را در سایت اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت arayeshi222 بازدید : 216 تاريخ : شنبه 25 شهريور 1396 ساعت: 16:37

حسینی فیروز آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این پرسش که نحوه اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت و همچنین تولیدات داخل به چه صورت است، اظهار داشت: محصولاتی که در کشور تولید می شود در مرحله نخست باید یک پروانه بهره‌برداری از صنایع بگیرند که بر اساس ظرفیت آنان تعیین می‌شود و بعد از آن مرحله به وزارت بهداشت می‌آیند و سازمان غذا و دارو و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند که تابع وزارت بهداشت هستند برای آنان در زمینه مجوز بهداشتی اقدام می‌کنند.

 

وی افزود: بعد از مراجعه این شرکت‌ها که بیشتر کارها در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌پذیرد و این دانشگاه‌ها ناظر بر تولیدات این شرکت‌ها هستند، برای  شروع کار در کارخانه‌ها شرایط خوب تولید و همچنین تجهیزات اولیه که کارخانه باید داشته باشد از نظر ساختمان و تمام موارد لحاظ می‌شود و بعد از آن پروانه تاسیس و بهره‌برداری بعد از طی این مراحل صادر می‌شود.

 

بررسی تمام مراحل فرمولاسیون ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی

حسینی ادامه داد: بعد از پروانه بهره‌برداری؛ پروانه ساخت برای شرکت‌ها صادر می‌شود که در گرفتن پروانه ساخت نیز تمام فرمول‌های ساخت فیزیکی و شیمیایی مواد آرایشی از جمله شکل، حجم یا هر چیز دیگری که وابسته به یک محصول است به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌شود و کارشناسان دانشگاه و یا ستاد سازمان معاونت غذا دارو مواد لازم را بررسی می‌کنند از جمله اینکه مجاز بودن مواد بررسی می‌شود و وزن و حجم و موارد لازم برای بهداشت این محصولات صورت می‌پذیرد.

 

وی تصریح کرد: بعد از این مراحل، پروانه ساخت یک محصول به شرکت مربوطه تعلق می‌گیرد که هر محصول هم دارای یک پروانه ساخت مجزا خواهد بود که شماره پروانه بهره‌برداری و تاسیس که در حال حاضر یکپارچه شده است به همراه پروانه ساخت باید بر روی برچسب‌های کالاها توسط تولیدکننده قید شود که مردم با توجه به این برچسب‌ها می‌توانند پیگیری‌های احتمالی در صورت غیربهداشتی بودن و یا هر گونه تخلف را انجام دهند.

 

معاون مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو بیان داشت: در مرحله تولید نیز همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی بازدیدهایی از کارخانه‌ها خواهند داشت و شرایط تولید را بررسی می‌کنند و همه مراحل بهداشتی را مورد نظر قرار می‌دهند و در صورت نیاز تذکرات لازم را می‌دهند تا اصلاحات لازم انجام می‌شود.

 

وی بیان کرد: نظارت اصلی در سازمان غذا دارو صورت می‌پذیرد ولی بررسی‌ها به صورت شاخه بندی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت  انجام می‌شود و اگر در این زمینه شکایاتی وجود داشته باشد تمام این موارد پیگیری می‌شود.

 

کمپانی‌های بزرگ لوازم آرایشی بازدید بهداشتی می‌شوند

حسینی در تشریح چگونگی ارائه مجوز به واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور عنوان کرد: واردات به این شکل است که در مرحله نخست ما یک بررسی بر روی کارخانه سازنده خارجی خواهیم داشت که با یکسری از مدارکی که نشاندهنده بهداشتی بودن کارخانه است از نهادهای دولتی و مورد تایید صورت می‌پذیرد که البته بازرسی‌هایی نیز توسط وزارت بهداشت توسط کارشناسان مربوطه انجام می‌شود و یا در نهایت با استفاده از سی‌دی‌های بین المللی و ارگان‌های نظارتی خارجی این فرآیند انجام می‌شود تا تاییدیه‌های تولید برای آن کارخانه صادر شود.

 

معاون مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در ابتدای کار این بررسی‌ها  جهت  اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت انجام می‌شود تا اگر یک کارخانه خارجی توانست تمام مراحل را بگذراند یک نامه تاییدیه شرایط فنی و بهداشتی دریافت می‌کند که بعد از آن است که کارخانه اجازه دارد آنالیزها و فرمول‌های محصولات خود را ارائه دهد.

اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت...
ما را در سایت اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت arayeshi222 بازدید : 229 تاريخ : يکشنبه 19 شهريور 1396 ساعت: 15:03

آمارهایی که در خصوص واردات محصولات آرایشی بهداشتی و لوازم آرایش در خصوص اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت ارائه میشود,بسیار نادقیق و عجیب و غریب است.بارها مقامات رسمی اعلام کردند که یک میلیارد دلار لوازم آرایش تقلبی سالانه وارد کشور میشود.اینکه این آمار مربوط به کدام بخش از محصولات آرایشی بهداشتی است,دقیقا مشخص نشده.ظاهرا دو دسته آمار داریم: آمارهای رسمی و آمارهای غیررسمی.طبق گفته مسئولین,آمارهای غیر رسمی واردات لوازم آرایشی عددی بسیار فراتر از آنچه به صورت رسمی اعلام میشود است.ضمن این که مشخص نیست این یک میلیارد دلار آیا شامل همه نوع واردات محصولات آرایشی بهداشتی از جمله مجاز و غیر مجاز,اصل و تقلبی,استاندارد و غیر استاندارد, اظهار شده و اظهار نشده,قاچاق یا غیر قاچاق میشود یا خیر.

 

همانطور که میدانید,محصولات آرایشی بهداشتی توسط گمرک تقسیم بندی شده و هر گروه کد مخصوص خودش را دارد.مثلا لوازم آرایش لب که شامل رژ لب,برق لب,خط لب, و غیره میشود,همگی با کد 3304 وارد میشوند.قاعدتا مقامات گمرک باید بتوانند از روی محموله هایی که با این کد وارد شده, مشخص کنند چه مقدار لوازم ارایش لب وارد کشور شده است.مثلا در سه ماهه اول سال 9 طبق آمار های گمرکی 27 تن لوازم آرایش لب به ارزش 327 هزار دلار وارد کشور شده است.با توجه به این که محموله های وارداتی معمولا ترکیبی از محصولات آرایشی بهداشتی با کد تعرفه های مختلف هستند,این آمارگیری ها بسیار مشکل و وقت گیر است و ظاهرا عزم جدی نیز برای استخراج این آمارها وجود ندارد.

 

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی به منظور حفظ زیبایی از دیرباز توجه انسان بوده است اما امروزه مصرف روزافزون این نوع محصولات ، صنعت فرآورده های آرایشی و بهداشتی را به یکی از پرسودترین و جذاب ترین صنایع در دنیا تبدیل کرده است .و اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت یکی از مواردی است کهباید با نهایت دقت برای این محصولات انجام شود.

 

اگرچه مهمترین برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی متعلق به کشورهای آمریکایی و اروپای غربی است اما بیشترین آمار مصرف به کشورهای اروپای شرقی و پس از آن به خاورمیانه تعلق دارد.

 

در میان کشورهای خاورمیانه نیز ایران پس از عربستان دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی است که باعث شده ایران یکی از بازارهای اصلی محصولات آرایشی و بهداشتی را به خود اختصاص دهد و شرکت های بزرگ تولید کننده از ایران به عنوان یک بازار هدف استفاده کنند.

 

براساس گزارشی که مرکز تحقیقات بهارات ، مستقر در لندن نیز ارائه کرده ، رشد سالانه مصرف فرآورده های آرایشی در عربستان 11 و در ایران 12 درصد است.

 

ایران هفتمین کشور مصرف کننده مواد آرایشی در جهان و دومین کشور در خاورمیانه محسوب می شود اما اغلب محصولات آرایشی موجود در بازار وارداتی هستند.

 

مسئولان این بخش معتقدند بین 80 تا 90 درصد لوازم و کالاهای آرایشی به صورت قاچاق و از طریق مرزهای غربی و شرقی وارد بدون اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت وارد ایران می شود و آن دسته از این لوازم که دارای مارک های معروف اروپایی یا آمریکایی است تقریباً قلابی است و به طرز ماهرانه ای در چین ، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می شود.

 

اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت...
ما را در سایت اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اخذ مجوز واردات آرایشی از بهداشت arayeshi222 بازدید : 278 تاريخ : يکشنبه 19 شهريور 1396 ساعت: 15:02